Wstęp
Niniejsza książka jest zatytułowana "W głąb dostępności: 30 dni do bardziej dostępnej strony" (w oryginale: "Dive Into Accessibility: 30 days to a more accessible web site") i odpowiada na dwa pytania. Pierwsze brzmi: "Dlaczego powinienem uczynić swoją stronę internetową bardziej dostępną?" Jeżeli nie masz strony w sieci, ta książka nie jest dla Ciebie. Drugie pytanie to "Jak mogę uczynić moją stronę bardziej dostępną?" Jeżeli nie zostaniesz przekonany przez odpowiedź na pierwsze pytanie, nie będziesz zainteresowany odpowiedzią na drugie.
Aby odpowiedzieć na pierwsze pytanie, przedstawię charakterystyki pięciu ludzi: Jadzi, Michała, Billa, Julii, i Marka. Mają oni kilka cech wspólnych:
- Wszyscy mają pewne fizyczne, psychiczne lub technologiczne ograniczenia, które utrudniają im korzystanie z Internetu.
- Mimo, że są postaciami fikcyjnymi, reprezentują prawdziwych ludzi i korzystają z Internetu w sposób, w jaki robią to prawdziwi ludzie borykający się z podobnymi ograniczeniami.
- Wszyscy mają kłopoty z odczytaniem Twojej strony w sieci.
Aby odpowiedzieć na drugie pytanie, przedstawię 25 wskazówek, które możesz od razu zastosować na swojej własnej stronie aby uczynić ją bardziej dostępną. Poruszane zagadnienia dotyczą wszystkich stron WWW, jednak będę się koncentrował głównie na blogach, stronach z newsami lub podobnych oraz implementacji usprawnień przy zastosowaniu popularnych narzędzi do publikacji tego typu stron (blog.pl, niByLog, Movable Type, Greymatter, Radio UserLand, Manila i Blogger). Jeżeli używasz innego narzędzia do publikacji strony, będziesz musiał(a) sam(a) zorientować się jak podane wskazówki zastosować w Twoim narzędziu.
Każda przedstawiona wskazówka koncentruje się na jednym zagadnieniu, wyjaśnia powód, dla którego należy się nim zająć, i pokazuje, kto skorzysta na tym, że zastosujesz dane rozwiązanie na swojej stronie. Dlatego odwołujemy się do wspomnianych pięciu postaci, ponieważ one zmieniają ton pierwszego pytania z "Dlaczego powinno mnie to obchodzić?" na "Kto będzie miał z tego pożytek?". Odpowiadamy: "Marek będzie miał pożytek". "W jaki sposób?" "No, zobaczmy..." I tak dalej.
Nie przejmuj się, jeśli nie jesteś ekspertem z HTML-a. Nie przejmuj się, jeśli jedyną stroną jaką stworzyłeś (lub stworzyłaś) jest Twój blog, jeśli pierwszego dnia swojego blogowania wybrałeś tylko szablon z listy i nigdy go nie zmieniałeś od tamtego czasu. Nie jest moim celem namawianie Cię do radykalnego przeprojektowania Twojej strony, wywalenia wszystkich zagnieżdżonych tabelek, przepisania wszystkiego na XHTML i CSS. Chodzi raczej o to, żeby wziąć to, co już masz, i uczynić to lepszym za pomocą małych, ale ważnych poprawek. Jadzia, Michał, Bill, Julia i Marek podziękują Ci za zaangażowanie.